Regulatory deficiencies on free commercial transit through the Paraguay- Paraná Waterway
DOI:
https://doi.org/10.35319/lawreview.2021859Keywords:
Waterway, river corridor, road, international agreementsAbstract
The Paraguay-Paraná Waterway is a fluvial corridor that crosses the territory of Brazil, Bolivia, Argentina, Paraguay, and Uruguay, which due to its strategic location, constitutes a beneficial way concerning cost/pollution than land and air; which aroused the interest of these five countries to take advantage of this route; for which a series of international agreements were drawn up in order to regulate its use. Today, nearly 30 years have passed since the first agreement drawn up for the effective use of this road, but it is still not fully exploited. This article aims to explain this motive from the normative point of view.
Downloads
References
Álvarez, G. (2002). Metodología de la investigación jurídica. Santiago.
Comité Intergubernamental de la Hidrovía Paraguay - Paraná. (2016). Comité Intergubernamental de la Hidrovía. Obtenido de Comité Intergubernamental de la Hidrovía: http://www.hidrovia.org/es
Comité Intergubernamental de la Hidrovía Paraguay - Paraná. (2018). Informe ejecutivo de la CIH. Buenos Aires - Argentina.
Hernández, S. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: Interamericana editores S.A. de C.V.
Lavallen, M. T. (26 de octubre de 2017). Proyecto 1: La Hidrovía Paraná – Paraguay, sus implicancias económico – comerciales y sus impactos socio – ambientales. Obtenido de Grupo de estudios del Paraná: https://grupodeestudiosdelparana.wordpress.com/2017/10/26/la-hidrovia-parana-paraguay-sus-implicancias-economico-comerciales-y-sus-impactos-socio-ambientales/
López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Huelva.
Segovia, F. (1998). Algunas aproximaciones al tema de la libertad de navegación fluvial. Lima.
UNASEP. (03 de marzo de 2019). Ministerio de Economía y Finanzas. Obtenido de Ministerio de Economía y Finanzas: https://www.mef.gub.uy/5351/8/areas/puerto-libre.html
Convención de Viena sobre los Tratados, 1969.
Convención sobre el comercio de tránsito de los Estados sin litoral, Nueva York, 1965.
Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná (Puerto de Cáceres – Puerto de Nueva Palmira), Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Primer Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Segundo Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Tercer Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Cuarto Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Quinto Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Sexto Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Santa Cruz de la Sierra, 1992.
Séptimo Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 2004.
Octavo Protocolo Adicional del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Asunción, 2018.
Reglamento 1 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 2 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 3 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 4 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 5 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 6 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 7 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 1998.
Reglamento 8 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 2000.
Reglamento 9 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 2000.
Reglamento 10 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 2000.
Reglamento 12 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 2003.
Reglamento 13 del Acuerdo de Santa Cruz de la Sierra sobre transporte fluvial por la Hidrovía Paraguay – Paraná, Montevideo, 2003.
Decreto Nro. 4.516 Régimen de la Navegación Marítima, Fluvial y Lacustre (REGINAVE), Buenos Aires, 16 de mayo de 1973.
Decreto Nro. 2694/1994 Reglamento sobre el Servicio de Practicaje y Pilotaje, Buenos Aires, 31 de diciembre de 1991.
Reglamento de formación y capacitación del personal embarcado de la Marina Mercante, Buenos Aires, 11 de mayo de 1994.
Cámara de Exportadores de Santa Cruz, enero 2021, Encuentro Internacional de Logística Fluvial “Para Volver a Crecer”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The U.C.B. Law Review is an Open Access Journal, therefore, it is full free for access, reading, search, dowload, distribution and lawfull reuse in any medium only for non-comercial purposes, provided the original work is properly cited.